۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
رئیس جدید کمیسیون ملی حج نیجریه

پروفسورعبدالله عثمان صالح به عنوان رئیس کمیسیون ملی حج نیجریه (NAHCON)از 13 سپتامبر بطور رسمی کار خود را در ابوجا آغاز کرد.

رئیس جدید کمیسیون ملی حج نیجریه

پروفسورعبدالله عثمان صالح به عنوان رئیس کمیسیون ملی حج نیجریه (NAHCON)از 13 سپتامبر بطور رسمی کار خود را در ابوجا آغاز کرد.

رئیس‌جمهورنیجریه، بولا احمد تینوبو در 19 آگوست پروفسور صالح را پس از برکناری جلال عربی رئیس پیشین کمیسیون به عنوان رئیس جدید کمیسیون ملی حج نیجریه منصوب کرد.

علت برکناری رئیس پیشین کمیسیون ملی حج نیجریه، جلال عربی، به طور رسمی مشخص نشده است. ولی اختلاس پیش آمده در مراسم حج سال جاری و عدم توزیع نامناسب بودجه اختصاصی به سایر ایالت ها را از دلائل اصلی عزل ایشان نام می برند .

پروفسور عبدالله عثمان صالح یک شخصیت برجسته در زمینه مدیریت حج و امور اسلامی است. او مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشته و نقش کلیدی در بهبود و تنظیم امور حج برای شهروندان نیجریه‌ای ایفا کرده است. در طول دوره ریاست او، تلاش‌هایی در جهت بهینه‌سازی فرآیندهای مرتبط با حج، ارتقاء خدمات به زائران و هماهنگی با سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفته است و آخرین سمت ایشان ، رئیس کمسیون حج ایالت کانو ، بزرگترین ایالت مسلمان نشین کشور نیجریه بوده است .

 کمیسیون ملی حج نیجریه (National Hajj Commission of Nigeria - NAHCON) در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد. هدف اصلی این کمیسیون، سازماندهی و مدیریت عملیات حج برای نیجریه‌ای‌ها بود تا بتوانند با سهولت و امنیت بیشتری به این سفر معنوی بروند.

قبل از تأسیس این کمیسیون، مسئولیت حج در نیجریه به صورت غیرمتمرکز و از سوی نهادهای مختلف انجام می‌شد که باعث بروز مشکلاتی در زمینه مدیریت و خدمات به زائران می‌شد. به همین دلیل، دولت نیجریه تصمیم به تأسیس NAHCON گرفت تا با ارائه خدمات بهتر و هماهنگ‌تر، تجربه بهتری برای زائران ایجاد کند.

کمیسیون ملی حج نیجریه مسئولیت‌های متعددی از جمله برنامه‌ریزی سفر، نظارت بر خدمات و تسهیلات برای زائران، هماهنگی با مقامات سعودی و ارائه مشاوره به زائران را بر عهده دارد. این کمیسیون همچنین به دنبال ارتقای آگاهی زائران در مورد مسائل مختلف مربوط به حج و سلامت و ایمنی آنان است.

کمیسیون ملی حج شامل چندین بخش کلیدی است:

هیئت مدیره

این هیئت شامل اعضای منصوب شده از سوی دولت و نمایندگان مختلف است که مسئولیت سیاست‌گذاری و نظارت کلی بر فعالیت‌های کمیسیون را بر عهده دارند.

مدیریت اجرایی

 یک مدیر عامل به عنوان مسئول اجرایی کمیسیون منصوب می‌شود که وظیفه هدایت روزمره فعالیت‌ها و تحقق اهداف کمیسیون را دارد.

بخش برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری

مسئولیت تدوین برنامه‌های حج و سیاست‌های مرتبط با آن را بعهده دارد

بخش عملیات

نظارت بر اجرای برنامه‌های حج و ارائه خدمات به زائران در مکه و مدینه را بعهده دارد

بخش مالی و اداری

مدیریت منابع مالی، بودجه‌بندی و امور اداری را بعهده دارد

بخش ارتباطات و روابط عمومی

 اطلاع‌رسانی به زائران و ایجاد ارتباط با رسانه‌ها با این بخش است

 دفاتر منطقه‌ای

این کمیسیون در ایالت‌های مختلف نیجریه دفاتری دارد که به ارائه خدمات محلی و هماهنگی بهتر با زائران کمک می‌کند.

این ساختار به کمیسیون ملی حج نیجریه این امکان را می‌دهد که به صورت مؤثر و کارآمد به نیازهای زائران پاسخ دهد و مشکلات احتمالی را به سرعت حل کند و رئیس این کمیسیون مستقیم زیر نظر معاون اول رئیس جمهور فعالیت دارد .

منابع:

https://muslimnews.com.ng/2024/09/14/acting-nahcon-chair-resumes-thanks-allah-for-opportunity-to-serve/#google_vignette

 

کد خبر 21137

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =